tkp

„A térképolvasás titkai”: az SZTE és az MTA közös szakmai fórumot tart a gyerekek térképhasználati készségeiről

A térképolvasás titkai címmel tart szakmai fórumot május 8-án, csütörtökön 15 órától az SZTE Földrajz- és Földtudományi Intézete, az MTA–SZTE Földrajz Szakmódszertani Kutatócsoport, valamint az MTA Szegedi Akadémiai Bizottságának Oktatáselméleti Munkabizottsága, és Neveléstudományi és Pszichológiai Szakbizottsága, a szegedi MTA SZAB Székház dísztermében.


A kutatócsoport az MTA közoktatás-fejlesztési kutatás programjának második ciklusában a gyerekek térképhasználati tudását és szokásait vizsgálja. Eredményeiket most mutatják be először szélesebb szakmai közönség előtt az MTA 200 ünnepségsorozat programjaihoz kapcsolódva.


A rendezvény során rövid, egymásra épülő előadások formájában ismerkedhetnek meg az érdeklődők az MTA–SZTE Földrajz Szakmódszertani Kutatócsoport munkájával. A bemutatók betekintést nyújtanak a kutatócsoport legújabb fejlesztéseibe, a térképolvasási kompetencia ludwigsburgi modelljébe, a vizsgálatokhoz kapcsolódó módszertani kísérletekbe és gyakorlati alkalmazásokba. A disszeminációs előadás célja, hogy átfogó képet adjon a kutatócsoport eddigi főbb eredményeiről, különös tekintettel a földrajztanítás innovatív megközelítéseire és a tanulói készségek fejlesztésére.

Nem is olyan könnyű térképet olvasni

Mint Dr. Kádár Anett, az MTA-SZTE Földrajz Szakmódszertani Kutatócsoport vezetője és a Földrajz- és Földtudományi Intézet szakmódszertanos oktatója elmondta, projektjüket még Farsang Andrea, az SZTE pár éve elhunyt geográfus professzora, a hazai természetföldrajz egyik vezető, nemzetközileg is elismert képviselője indította el. Ez lesz az első olyan nagyobb fórum, ahol szélesebb nyilvánosság előtt is bemutatják a térképolvasással kapcsolatos eddigi eredményeiket. A kutatás eme szakaszában azt vizsgálják, hogyan használják a gyerekek a térképeket, tudnak-e egyáltalán térképet olvasni. Dr. Kádár Anett tapasztalatai szerint bár a térképhasználat alapvető része a földrajztanításnak, a pedagógusok gyakran szembesülnek azzal, hogy ez nem mindig megy könnyen a diákoknak.

A rendezvényen izgalmas előadásokon keresztül, különböző aspektusból mutatják be a kutatók, hogyan boldogulnak az általános és középiskolás gyerekek a térképhasználattal, legyen szó falitérképről, atlaszról vagy digitális felületről. Szó lesz arról is, mit árulnak el a szemkövető eszközök az olvasási szokásokról, és milyen új elméletek segíthetnek fejleszteni a térképolvasási készségeket. A programban megjelenik a nyári szünet hatása is: a kutatók azt is vizsgálják, hogyan maradnak meg az ismeretek hosszabb kihagyás után. Emellett szó lesz arról, hogyan hat a szövegértés és a matematikai gondolkodás a térképolvasásra, és egy játékos elem is színesíti a programot: gyerekeknek fejlesztett, földrajzhoz köthető társasjátékokkal is találkozhatnak az érdeklődők.

A kutatócsoport tagjai különböző előadásokban számolnak be eredményeikről

Az eseményen az alábbi előadások nyújtanak mélyebb betekintést a témába:

- Kádár Anett: A térképolvasási kompetenciamodell
- Tóth Ádám: A térképolvasás más készségek tükrében
- Palatinus Zsolt: A térképolvasási készségek fejlődésének multifraktális elemzése
- Hegyesi Dóra: A digitális mentális térképezés lehetőségei – Egy pilot projekt tanulságai
- Füzesiné Sümeghy Borbála: A nyári felejtés vizsgálata térképolvasási területen
- Tóbiás Katinka és Vámos Ramóna: A társasjátékok pedagógiai szerepe
- Kádár Anett és Varga Laura: Hogyan fejlesszük a térképolvasási kompetenciát a földrajzórán?

Az esemény időpontja: 2025. május 8. 15:00 – 17:00
Helyszín: MTA SZAB Székház – Díszterem (6720 Szeged, Somogyi utca 7.)
Az esemény online is elérhető a plakáton található QR-kód beolvasásával.
Zoom Meeting ID: 871 5863 2150; Passcode: 840216


meghivo_1448x2048__1_szerkesztSZTE Infó
Borítókép:
pexels.com


Friss Hírek

Március 24-én a Mátra Kincsei – Turisztikai és Vendéglátóipari Szaknap és Verseny döntőjén 6 kiváló hallgatói csapat mérte össze tudását. Kreativitásban, szakmaiságban és előadásmódban sem volt hiány!