1. cikk: A közösségi média használata a fiatal fesztiválozók körében

Bizonyára sokak számára ismert, hogy a 21. század fiataljai a digitális világ hatása alatt növekedtek, az alakítja mindennapjainkat. De nem biztos, hogy mindenki számára köztudott az a tény is, hogy a magyar 16-19 év közötti fiatalok naponta átlagosan 6,2 órát töltenek az internethez kapcsolódva. Ráadásul ebből átlagosan 3,7 órát aktívan használják is azt. 2015-ben a 16 év feletti generáció 5%-a naponta 16 órát vagy többet használta az internetet és a közösségi médiát (NMHH 2015).

Miért is lényeges ez? Főleg egy olyan kutató számára, aki a fesztiválokat vizsgálja? Íme a válasz: a fiatal generáció jelentős fogyasztói és turisztikai potenciált jelent, még akkor is ha közülük sokan még tanulók, ráadásul az interneten található információkat nagy mértékben használják döntéseik során, a trendekhez gyorsan alkalmazkodnak, a modern technikát könnyen kezelik, egyre inkább tudatos fogyasztókká válnak, ezáltal véleményükkel befolyásolják a fogyasztói társadalom szokásait, döntéseit és viselkedését (Málovics 2015). E generációk a jövő turistái, utazásaikból az internet adta lehetőségeket kihasználva a lehető legtöbbet igyekeznek kihozni és élményeiket azonnal megosztják a különböző közösségi oldalakon (Pendergast 2010). Ezért fogyasztói magatartásukat, szokásaikat a turizmus és ez esetben a fesztiválturizmus szempontjából is fontos vizsgálni.

 

applikacio


Kutatásaimban azt vizsgáltam, hogy a közösségi média hogyan befolyásolja a fesztiválozókat, milyen hatása lehet a fesztiválturizmusra? Két fesztivál (SZIN és Green Future) résztvevőit, illetve a szegedi egyetemisták véleményét kérdeztem meg erről a témakörről és az eredmények arra mutattak rá, hogy a megkérdezett fesztiválozók jelentős hányada az interneten tájékozódik, azon belül is a különböző közösségi oldalakat (nagyjából 60%-uk a Facebook-ot) és a különböző applikációkat (például a fesztiválok applikációját 33%-uk) használják böngészésre és információ keresésre. Emellett a fesztiválozók nem csak tájékozódnak a különböző közösségi felületeken, a megkérdezettek 59%-a élményei megosztására is használja pl. a Facebookot, vagy az Instagramot. Az elkészített fotó, videó vagy élő bejelentkezés azonnal felkerül a különböző közösségi oldalakra, illetve kép- vagy videómegosztó portálokra, így az élményt nem csak a megosztó éli át, hanem a barátok, ismerősök és akár teljesen ismeretlen emberek is részesei lehetnek. Ez pedig azért lényeges, mert ezek a bejegyzések befolyással lehetnek mások utazási döntéseinek meghozatalára, ez másokban is utazási szándékot generálhatnak.


szin2 szin3


Sokak számára az is ismert lehet, hogy az Instagram az élmények megosztásán túl lehetőséget ad arra is, hogy címszavak segítségével keressünk helyekre, eseményekre, emberekre. Ez a sok megosztott bejegyzés, ami között keresgélhetünk, a megjelölt helyek és események a fesztiválok és az azokat megrendező települések számára is fontos lehet. Felmerülhet a kérdést, hogy miért? Azért, mert a megosztott bejegyzések akár a fesztiváloknak otthont adó települések népszerűségét is növelhetik, ami által ismertté válhatnak, és így még több turista jelenhet meg az adott helyeken. A vizsgálatok ezt a feltevést is megválaszolták, hiszen a fesztiválokkal kapcsolatos bejegyzésekben sok esetben valóban megjelent a településre történő utalás, ami arra enged következtetni, hogy egyes fesztiválok hozzájárulhatnak a megrendező település imázsának alakításához, ismertségének növeléséhez.


Szerző: Süli Dorottya - PhD hallgató


A feladat letölthető innen!


Friss Hírek

Bare_Organics

Kedves Kolléga / Kolléganő!


Örömmel értesítjük, hogy pályázati keretből tovább bővítettük pedagógus-továbbképzéseink palettáját, és 2020-ban immár harmadik alkalommal szervezzük meg az „Új eredmények a földrajzban, új szemléletű földrajzoktatás” című blended típusú képzési programunkat.



Friss hírek